Tuesday, April 17, 2018

Jumpa Angkasawan Malaysia Dato Dr Sheikh Muszaphar sempena Minggu Sains Negara


Minggu Sains Negara 2018

Pada awal bulan iaitu 7 April 2018, Minggu Sains Negara peringkat negeri Pahang telah berlangsung di Temerloh. Aku yang tinggal berdekatan dengan Temerloh memang tidak akan melepaskan peluang untuk hadirkan diri ke sini. Aku tahu mengenai aktiviti ini kerana perasan banner yang dipasang di sekitar bandar Temerloh.



Minggu Sains Negara 2018
Sticker yang kita akan dapat setelah selesai berdaftar.

Aku menjadi tertarik untuk ke Minggu Sains Negara ini kerana ingin berjumpa dengan Angkasawan Malaysia iaitu Dato Dr Sheikh Muszaphar

 Angkasawan Malaysia Dato Dr Sheikh Muszaphar

 Angkasawan Malaysia Dato Dr Sheikh Muszaphar

Dato Dr Sheikh Muszaphar banyak berceritakan mengenai pengalaman beliau semasa menjadi angkasawan pertama di Malaysia yang berlepas ke ISS. Beliau pergi pada tahun 2007 , masa tu CR baru abis SPM. Memang menjadi perhatian masa tu. Antara info yang dikongsikan oleh Dato Dr Sheikh Muszaphar :

1. Tidur dalam sleeping bag dan akan diikat pada dinding ISS.
2. Berada di angkasa lepas selama 12 hari.
3. Waktu kembali di bumi, mereka mengalami tekanan 9g seolah di pijak anak gajah kerana berbeza tekanan graviti di angkasa lepas.
4. Waktu solat akan mengikut tempat mereka berlepas iaitu di Kazakhstan.
5. Minum air melalui pek air dan straw. Air akan membentuk buih / bubble dan perlu berhati-hati jangan pecahkan bubble tu kalau tidak ia akan membentuk bubble yg lebih kecil dan merosakkan alat didalam tu.

Minggu Sains Negara 2018
Selfie aku bersama dengan Dato Dr Sheikh Muszaphar. Ramai sangat yang berebut2 nak bergambar dengan beliau. Jadi,aku hanya mampu  untuk selfie dari jauh sahaja sebab tak larat nak berebut2 dah, huhu. Tapi yang penting hajat tercapai untuk berjumpa dengan angkawasan malaysia, yeay! alhamdulillah.


Minggu Sains Negara 2018

Minggu Sains Negara 2018

Minggu Sains Negara 2018

Bahagian booth Explorasi Stem menjadi tumpuan para pengunjung kerana masing-masing tak sabar untuk melakukan eksplorasi dan dapatkan hadiah iaitu balang kaca yang ada ikan. 

Minggu Sains Negara 2018

Ada yang berjaya selesaikan tak? CR tak dapat nk selesaikan hari tu. Sehingga hari ni tak sempat lagi nak cuba selesaikan. Kalau ada pembaca yang tahu jawapan masalah ni, boleh tulis pada komen yer. hee

Minggu Sains Negara 2018

Upin Ipin juga menjadi tumpuan para pengunjung yang memang takkan lepaskan peluang untuk bergambar dengan kembar yang popular dan sangat comel ni. :)


Minggu Sains Negara 2018

Sekian dari Cik Renex dan Cha. Seronok sangat bila dapat sertai program yang berilmiah sebegini. Tahun depan mungkin akan ada dan dibuat di tempat lain pula. Harap ada rezeki untuk sertai lagi. :)


18 comments:

  1. ala x aci kak ekin teringin lama dah jumpa angkasawan ni hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nti tunggu dia dtg sana pulak yer..hee

      Delete
  2. Husniey kagum gila masa tahu dia nak ke Angkasa dulu.. Sokmo tengok berita update pasal dia. Memang hebat sungguh Dr Sheikh Muszaphar ni.. 2007 tu husniey baru form 2 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann.kalau masa tu ada istilah viral macam sekarang, dah lama Dato ni viral. hee

      Delete
  3. Hehehe... dapat selfie dari jauh pun dah teruja kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah Mrs A, masa mula2 dia smpai tu pun dgr dia bercakap dah teruja dah :)

      Delete
  4. Zaza xtau pun dia ade.. lama tak pi temerloh hihi.. Seronok dpt ilmu disamping dapat berjumpa dgn dia..

    ReplyDelete
  5. wahhh bestnya dapat jmpa dato Sheikh Muszaphar ..busyra sndiri salah sorng yg teringin nk jumpa dia.. hehe

    ReplyDelete
  6. wahh bertuah lah dpt jumpa..hensem tak hihi..

    ReplyDelete
  7. ala xtau pun..teemrloh kat mane sis

    ReplyDelete
  8. Wah bertuah dapat jumpa dr sheikh muzaffar..bgus dengar dia cerita..boleh bayangkan..

    ReplyDelete
  9. comel la cha, haha...sronok ek jumpa Dr SM,

    ReplyDelete
  10. hai ain datang singgah sini dan follow awak. salam perkenalan :)
    sincerely , farahain zfa

    ReplyDelete
  11. Best ni. Memang brbaloi hbis klau dpt join. Hrp nnt buar kat kelantan mek berkesempatan la untuk join.

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. kan?
      kalau ada kat sini, sure aida bwk anak-anak...

      Delete
  13. untunglah CR dapat jumpa dengan angkasawan negara.. banyak pengalaman yang dikongsi.. tak tahu lah sampai ke tak ke bulan... hiii

    ReplyDelete
  14. baru jap tadi tgk dato angkasawan kat tv.
    lom pernah la jumpa dia dedepan, cix renex.
    untung la...

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan pendapat anda.