Tuesday, June 5, 2018

Dah Bayar Zakat Fitrah?

Assalamualaikum dan Hai. Semua dah bayar zakat fitrah ke? Cik Renex baru je bayar ,kebetulan ada Amil yang datang ke tempat kerja CR. Sebelum2 ni pun ada yang datang juga. Ianya memudahkan pada siapa2 yang tak sempat nak bayar kat luar, jadi dia pun datang ke sekolah. 

Kadar bayaran zakat fitrah berbeza mengikut negeri kan. Jom baca seterusnya untuk tahu berapa yang kena bayar.


Kadar Bayaran Zakat Fitrah Mengikut Negeri Tahun 2018

Pada asalnya , kadar zakat fitrah adalah satu sha’ (gantang) dan nilainya seperti yang dinyatakan oleh Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam kitabnya Fiqh al-Islami wa Adillatuh iaitu 2.751 kg. Dan di sisi mazhab Hanafi ialah 3.8 kg.

Kadar Bayaran Zakat


Zakat fitrah
DONE! Ingatkan tahun ni ada someone yang bayarkan sebab dah jadi tanggungjawab dia, rupa-rupanya kena bayar sendiri lagi. hehe.

Hashtag , teamrayasingle teamrayabujang

HAHA


12 comments:

  1. alhamdulillah.
    aida & famili pun awal2 mr.asben dah byr kan ari tu.
    amil dtg ke surau belakang rumah. semua amik kesempatan settle kan kewajipan awal2.

    p/s: baru dpt terjah blog cik renex :)

    ReplyDelete
  2. Ada masa lagi sehingga sebelum solat raya.
    Bayar awal lagi bagus.

    ReplyDelete
  3. Zaman akak bujang dulu memang x terlepas peluang nak bayar zakat tp sekarang nie hubby akak pulak yg bayarkan..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, terlaksana tanggungjawab. =)

    ReplyDelete
  5. belum bayar lagi waduh waduhh. rasa macam nak bayar zakat online lah hehehe

    ReplyDelete
  6. Nice sharing, husniey suami bayarkan heee

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah dah last 2 weeks. Semoga diberkati :)

    ReplyDelete
  8. insyaAllah tahun depan tu ada orang bayarkan. hehe aminnn

    ReplyDelete
  9. wsduh2..#teamsingle jugekk..agagaga..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah haha samalah teamrayasingle jugak!

    jemput join ; http://www.shfyqhazhr.com/2018/06/giveaway-suka-suka-by-shfyqhazhrcom.html

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan pendapat anda.